Mariesminde er et historisk område. I nyere tid var det hjemsted for Mariesmindegård og endnu før det, mener man, at der har ligget en større boplads i området.

I dag findes 187 bebyggede grunde på de 5 gærder:
Aagærdet, Lundgærdet, Bakkegærdet, Møllegærdet og Skovgærdet.

1600
Mariesminde var tidligere hjemsted for Mariesmindegård, hvis historie kan dateres tilbage til 1600.

Mariesmindegård har formentlig fået sit navn efter enken Marie Cathrine Hjort, der ejede gården omkring 1844. Det var dengang en stor gård med forvalter og 7 tjenestefolk.
Gårdens stuehus lå et stykke inde på Bakkegærdet 1 og 3, og staldene lå der hvor børnehaven ligger nu. Bag gården lå en bøgeskov.
Djævlekløften var fyldt med vand og forbundet med fjorden. Beboerne på gården sejlede derfor til Dalby Kirke. Det var ikke den kirke, vi kender i dag, men den gamle kirke fra år 1300, der lå nøjagtig samme sted. Døbefonten fra dengang står stadig i kirken.

Foto: Mariesmindegård, 1947. Kolding Stadsarkiv, Fotograf Sylvest Jensen

1927-29
Der blev udgravet 2 gravhøje i Mariesminde indenfor en radius af 100 meter, og der er fundet flere ting som arkæologer daterer tilbage til Yngre stenalder (3.900-1.800 f. Kr.)

Fundene, der i dag opbevares på Koldinghus, bevidner om, at der i oldtiden har ligget en større boplads i vores område.

Desværre var der ikke penge til udgravninger, så vi bor formentlig stadig ovenpå oldtidsværdier.

Foto: Bronzesværd fundet i gravhøjene.

Dalby Sognekommune  købte Mariesminde og lavede udstykningsplaner.

1968-69
Skovgærdet, Skovly og Møllegærdet blev bebygget med parcelhuse.

Romerparken blev opført.

1972
Bakkegærdet, Ågærdet og Lundgærdet blev udstykket og solgt som Kolding’s dengang dyreste grunde – de kostede 34 kr. pr. kvadratmeter.
Dagen og natten før salget skulle starte var der kø på rådhuset, og det tog kun ½ dag at sælge grundene.

1975
Ved klargøring til nybyggeri ved Bakkegærdet 5 blev der fundet et flint-lag og nogle store granitsten. Granitstenene, der ligger her endnu, stammer fra en gravkiste fra 1.800 før Kristi og vejer ca 1,1 ton stykket. Så store gravkister var normalt kun forbeholdt Høvdinge eller Medicinmænd.

2007
Grundejerforeningen opsatte en mindesten med indskriften ”Mariesminde” i det område vi kalder Velkomsten.

Grundejerforeningen etablerede “Udsigten” for enden af Bakkegærdet.

Fra bænken øverst på skrænten kan man nyde udsigten mod Dalby Kirke, og bevæger man sig ned i bunden af skrænten, finder man en legeplads til børn og barnlige sjæle.